Références

Agresti A. (2002). « Categorical Data Analysis », Wiley Series in Probability and Statistics.
Aitchison J., Ho C.H. (1989). « The multivariate Poisson-log normal distribution », Biometrika, 76, n° 4, p. 643‑653.
Batty M. (2013). The New Science of Cities, The MIT Press.
Baude M. (2022). « La décomposition de l’empreinte carbone de la demande finale de la France par postes de consommation : transport, alimentation, habitat, équipements et services », document de travail, 59, Ministère de la transition écologique et de la cohésion des territoires.
Ben-Akiva M., Lerman S.R. (2018). Discrete choice analysis: theory and application to travel demand, MIT Press (Transportation Series).
Bettencourt L. (2021). Introduction to Urban Science: Evidence and Theory of Cities as Complex Systems.
Blaudin de Thé C., Carantino B., Lafourcade M. (2021). « The carbon carprint of urbanization: New evidence from French cities », Regional Science and Urban Economics, 89, p. 103693.
Brownstone D., Golob T.F. (2009). « The impact of residential density on vehicle usage and energy consumption », Journal of Urban Economics, 65, n° 1, p. 91‑98.
Cervero R. (1989). « Jobs-Housing Balancing and Regional Mobility », Journal of the American Planning Association, 55, n° 2, p. 136‑150.
Cervero R., Kockelman K. (1997). « Travel demand and the 3Ds: Density, diversity, and design », Transportation Research Part D: Transport and Environment, 2, n° 3, p. 199‑219.
Colin Cameron A., Windmeijer F.A.G. (1997). « An R-squared measure of goodness of fit for some common nonlinear regression models », Journal of Econometrics, 77, n° 2, p. 329‑342.
Commenges H. (2016). « Modèle de radiation et modèle gravitaire - Du formalisme à lusage », Revue Internationale de Géomatique, 26, n° 1, p. 79‑95.
Conway M.W., Byrd A., Linden M. van der (2017). « Evidence-Based Transit and Land Use Sketch Planning Using Interactive Accessibility Methods on Combined Schedule and Headway-Based Networks », Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2653, n° 1, p. 45‑53.
Conway M.W., Byrd A., Van Eggermond M. (2018). « Accounting for uncertainty and variation in accessibility metrics for public transport sketch planning », Journal of Transport and Land Use, 11, n° 1.
Conway M.W., Stewart A.F. (2019). « Getting Charlie off the MTA: a multiobjective optimization method to account for cost constraints in public transit accessibility metrics », International Journal of Geographical Information Science, 33, n° 9, p. 1759‑1787.
Conway R.W., Maxwell W.L. (1962). « A queuing model with state dependent service rates », Journal of Industrial Engineering, 12, n° 2, p. 132‑136.
Dantzig G.B., Dantzig G.B., Saaty T.L. (1973). Compact City: A Plan for a Liveable Urban Environment, W. H. Freeman.
Dios Ortúzar J. de, Willumsen L.G. (2011). Modelling transport, John wiley & sons.
Duranton, G., Henderson, J.V., Strange, W. (dirs.) (2015a). Handbook of Regional and Urban Economics, 1ʳᵉ édition, Elsevier.
Duranton G., Henderson V., Strange W. (2015b). « Foreword », dans Elsevier, p. xv‑xvi.
Duranton G., Turner M.A. (2018). « Urban form and driving: Evidence from US cities », Journal of Urban Economics, 108, p. 170‑191.
Ewing R. (1997). « Is Los Angeles-Style Sprawl Desirable? », Journal of the American Planning Association, 63, n° 1, p. 107‑126.
Ewing R., Cervero R. (2010). « Travel and the Built Environment », Journal of the American Planning Association, 76, n° 3, p. 265‑294.
Ewing R., Hamidi S. (2015a). « Compactness versus Sprawl: A Review of Recent Evidence from the United States », Journal of Planning Literature, 30, n° 4, p. 413‑432.
Ewing R., Hamidi S. (2015b). « Compactness versus Sprawl: A Review of Recent Evidence from the United States », Journal of Planning Literature, 30, n° 4, p. 413‑432.
Ewing R., Hamidi S., Tian G., Proffitt D., Tonin S., Fregolent L. (2017). « Testing Newman and Kenworthys Theory of Density and Automobile Dependence », Journal of Planning Education and Research, 38, p. 0739456X1668876.
Fik T.J., Mulligan G.F. (1990). « Spatial Flows and Competing Central Places: Towards a General Theory of Hierarchical Interaction », Environment and Planning A: Economy and Space, 22, n° 4, p. 527‑549.
Floch J.-M., Sillard P. (2019). « Les interactions spatiales. Quelques conséquences de lintroduction du modèle radiatif », Colloque Théo Quant 2019.
Flowerdew R., Aitkin M. (1982). « A Method of Fitting the Gravity Model Based on the Poisson Distribution* », Journal of Regional Science, 22, n° 2, p. 191‑202.
Fotheringham A.S. (1983). « A New Set of Spatial-Interaction Models: The Theory of Competing Destinations », Environment and Planning A: Economy and Space, 15, n° 1, p. 15‑36.
Fotheringham A.S. (1984). « Spatial Flows and Spatial Patterns », Environment and Planning A: Economy and Space, 16, n° 4, p. 529‑543.
Gaigné C., Riou S., Thisse J.-F. (2012). « Are compact cities environmentally friendly? », Journal of Urban Economics, 72, n° 2-3, p. 123‑136.
Gordon P., Richardson H.W. (1997). « Are Compact Cities a Desirable Planning Goal? », Journal of the American Planning Association, 63, n° 1, p. 95‑106.
Grazi F., Bergh J.C.J.M.V.D., Ommeren J.N.V. (2008). « An Empirical Analysis of Urban Form, Transport, and Global Warming », The Energy Journal, 29, n° 4.
Griffith D.A., Fischer M.M. (2016). « Constrained Variants of the Gravity Model and Spatial Dependence: Model Specification and Estimation Issues », dans Patuelli R., Arbia G. (dirs.), Springer International Publishing, Cham, p. 37‑66.
Hansen W.G. (1959). « How Accessibility Shapes Land Use », Journal of the American Institute of Planners, 25, n° 2, p. 73‑76.
Heanue K.E., Pyers C.E. (1966). « A Comparative Evaluation of Trip Distribution Procedures », Highway Reserach Record, n° 114, p. 20‑50.
Hensher, D.A., Button, K.J. (dirs.) (2007). « Handbook of Transport Modelling », Handbooks in Transport.
Hirt S. (2012). « Mixed Use by Default: How the Europeans (Dont) Zone », Journal of Planning Literature, 27, n° 4, p. 375‑393.
Holden E., Norland I.T. (2005). « Three Challenges for the Compact City as a Sustainable Urban Form: Household Consumption of Energy and Transport in Eight Residential Areas in the Greater Oslo Region », Urban Studies, 42, n° 12, p. 2145‑2166.
Holian M.J. (2020). « The impact of urban form on vehicle ownership », Economics Letters, 186, p. 108763.
Hsu D., Andrews C.J., T. Han A., G. Loh C., C. Osland A., P. Zegras C. (2023). « Planning the Built Environment and Land Use Towards Deep Decarbonization of the United States », Journal of Planning Literature, 38, n° 3, p. 426‑441.
INSEE (2022a). « Revenus, pauvreté et niveau de vie en 2017 - Données carroyées. Dispositif Fichier localisé social et fiscal (Filosofi) »,.
INSEE (2022b). « Mobilités professionnelles en 2019 : déplacements domicile - lieu de travail Recensement de la population - Base flux de mobilité »,.
Jacobs J. (1961). The Death and Life of Great American Cities, Vintage Books (A Vintage livre).
Jaramillo P., Ribeiro S.K., Newman P., Dhar S., Diemuodeke O.E., Kajino T., Lee D.S., Nugroho S.B., Ou X., Strømman A.H., Whitehead J. (2023). « 10. Transport », dans Cambridge University Press, p. 1049‑1160.
Jenks M., Williams K., Burton E. (1996). « A Sustainable Future through the Compact City? Urban Intensification in the United Kingdom », Environments by Design, 1, p. 5‑20.
Jenks, M., Williams, K., Burton, E. (dirs.) (2003). « The Compact City: A Successful, Desirable and Achievable Urban Form? », dans Routledge, p. 54‑65.
Josselin D., Carpentier-Postel S., Audard F., Amarouch S., Durand J.-B., Brachet N., Coulon M., Garcin L. (2020). « Estimer des flux de navetteurs avec un modèle gravitaire : application géomatique en région Provence-Alpes-Côte dAzur (France)1 », Geomatica, 74, n° 3, p. 104‑130.
Koenig G. (1974). « Theorie economique de l’accessibilite urbaine », Revue économique, 25, n° 2, p. 275.
Koenig G. (1980). « Indicators of urban accessibility: Theory and application », Transportation, 9, n° 2, p. 145‑172.
Kullback S., Leibler R.A. (1951). « On Information and Sufficiency », The Annals of Mathematical Statistics, 22, n° 1, p. 79‑86.
Lasser J. (2020). « Creating an executable paper is a journey through Open Science », Communications Physics, 3, n° 1.
Lee S., Lee B. (2020). « Comparing the impacts of local land use and urban spatial structure on household VMT and GHG emissions », Journal of Transport Geography, 84, p. 102694.
Lempérière P., Miet D., Parodi M., Pouvreau L., Stulhfauth V., Timbeau X. (2023). « SCoT La Rochelle Aunis : les émissions moyennes des habitants du territoire pour leurs mobilités quotidiennes »,.
Lenormand M., Bassolas A., Ramasco J.J. (2016). « Systematic comparison of trip distribution laws and models », Journal of Transport Geography, 51, p. 158‑169.
Levine J. (2010). Zoned Out: Regulation, Markets, and Choices in Transportation and Metropolitan Land Use, Taylor & Francis.
Lévy J., Coldefy J., Piantoni S., François J. (2023). « Who lives where? »,.
Lwasa, S., Seto K.C., Bai X., Blanco H., Gurney K.R., Kılkış Ş., Lucon O., Murakami J., Pan J., Sharifi A., Yamagata Y. (2022). « Urban Systems and Other Settlements », dans Cambridge University Press, Cambridge, UK; New York, NY, USA.
Masson V., Marchadier C., Adolphe L., Aguejdad R., Avner P., Bonhomme M., Bretagne G., Briottet X., Bueno B., Munck C. de, Doukari O., Hallegatte S., Hidalgo J., Houet T., Le Bras J., Lemonsu A., Long N., Moine M.-P., Morel T., Nolorgues L., Pigeon G., Salagnac J.-L., Viguié V., Zibouche K. (2014). « Adapting cities to climate change: A systemic modelling approach », Urban Climate, 10, p. 407‑429.
Massot M.-H., Orfeuil J.-P. (2007). « La contrainte énergétique doit-elle réguler la ville ou les véhicules ? Mobilités urbaines et réalisme écologique », Les Annales de la Recherche Urbaine, 103, n° 1, p. 18‑29.
Masucci A.P., Serras J., Johansson A., Batty M. (2013). « Gravity versus radiation models: On the importance of scale and heterogeneity in commuting flows », Physical Review E, 88, n° 2, p. 022812.
McFadden D. (1974). « The measurement of urban travel demand », Journal of Public Economics, 3, n° 4, p. 303‑328.
Munafò S. (2017). « Forme urbaine et mobilités de loisirs : l« effet barbecue » sur le grill », Cybergeo: European Journal of Geography.
Muñiz I., Calatayud D., Dobaño R. (2013). « The compensation hypothesis in Barcelona measured through the ecological footprint of mobility and housing », Landscape and Urban Planning, 113, p. 113‑119.
Newman P., Kenworthy J. (1989b). Cities and Automobile Dependence, Gower Technical, Brookfield.
Newman P., Kenworthy J. (1989a). « Gasoline Consumption and Cities », Journal of the Amrican Planning Association, Winter 1989, p. 24‑37.
Newman P., Kenworthy J. (1999). Sustainability and Cities: Overcoming Automobile Dependence, Island Press.
OpenStreetMap contributors (2017). « Planet dump retrieved from https://planet.osm.org »,.
Orfeuil J.-P., Soleyret D. (2002). « Quelles interactions entre les marchés de la mobilité à courte et à longue distance ? », Recherche - Transports - Sécurité, 76, p. 208‑221.
Pan H., Shen Q., Zhang M. (2009). « Influence of Urban Form on Travel Behaviour in Four Neighbourhoods of Shanghai », Urban Studies, 46, n° 2, p. 275‑294.
Parodi M., Timbeau X. (2023). « MEAPS : modéliser les flux de navetteurs », Document de travail de l’OFCE, n° 15-2023.
Parodi M., Timbeau X. (2024a). « La ville compacte : une solution aux émissions de gaz à effet de serre », Document de travail de l’OFCE, n° 5-2024.
Parodi M., Timbeau X. (2024b). « MEAPS&Gravitaire : Estimations à la Rochelle », Document de travail de l’OFCE, n° 4-2024.
Patrick Bonnel (2001). Prévision de la demande de transport, thèse de doctorat, Lyon, France.
Pereira R.H.M., Marcus Saraiva, Daniel Herszenhut, Carlos Kaue Vieira Braga, Matthew Wigginton Conway (2021). « r5r: Rapid Realistic Routing on Multimodal Transport Networks with R5 in R »,.
Pirie G.H. (1979). « Measuring Accessibility: A Review and Proposal », Environment and Planning A: Economy and Space, 11, n° 3, p. 299‑312.
Poulit J. (2005). Le Territoire Des Hommes, Éditions Les Pérégrines.
Rodier C. (2009). « Review of International Modeling Literature: Transit, Land Use, and Auto Pricing Strategies to Reduce Vehicle Miles Traveled and Greenhouse Gas Emissions », Transportation Research Record, 2132, n° 1, p. 1‑12.
Ruiter E.R. (1967). « Toward a better understanding of the intervening opportunities model », Transportation Research, 1, n° 1, p. 47‑56.
Savini F., Ferreira A., von Schönfeld K.C. (2022). Post-Growth Planning, Routledge.
SDES (2021). « EMP 2019 Résultats détaillés de l’enquête mobilité des personnes de 2019 »,.
SDES (2023). « Le quart des ménages les plus aisés à lorigine de 35 ».
Sen A., Smith T.E. (1995). Gravity Models of Spatial Interaction Behavior, Springer, Berlin, Heidelberg (Advances in Spatial et Network Economics).
Seto K.C., Dhakal S., Bigio A., Blanco H., Delgado G.C., Dewar D., Huang L., Inaba A., Kansal A., Lwasa S., McMahon J., Müller D.B., Murakami J., Nagendra H., Ramaswami A., Bento A., Betsill M., Bulkeley H., Chavez A., Christensen P., Creutzig F., Fragkias M., Güneralp B., Jiang L., Marcotullio P., McCollum D., Millard-Ball A., Pichler P., Salat S., Tacoli C., Weisz H., Zwickel T., Cervero R., Martinez J.T. (2014). « 12 Human Settlements, Infrastructure, and Spatial Planning », dans Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom; New York, NY, USA.
Simini F., González M.C., Maritan A., Barabási A.-L. (2012). « A universal model for mobility and migration patterns », Nature, 484, n° 7392, p. 96‑100.
Simini F., Maritan A., Néda Z. (2013). « Human Mobility in a Continuum Approach », PLOS ONE, 8, n° 3, p. e60069.
Stevens M.R. (2017). « Does Compact Development Make People Drive Less? », Journal of the American Planning Association, 38, n° 1, p. 7‑17.
Stouffer S.A. (1940). « Intervening Opportunities: A Theory Relating Mobility and Distance », American Sociological Review, 5, n° 6, p. 845.
Thurner S., Klimek P., Hanel R. (2018). Introduction to the Theory of Complex Systems, Oxford University Press.
Tukey J.W. (1977). Exploratory Data Analysis, Addison-Wesley.
Wilson A.G. (1967). « A statistical theory of spatial distribution models », Transportation Research, 1, n° 3, p. 253‑269.
Yang Y., Herrera C., Eagle N., González M.C. (2014). « Limits of Predictability in Commuting Flows in the Absence of Data for Calibration », Scientific Reports, 4, n° 1, p. 5662.